
Moj vstop v svet oglaševanja
Ko sem več let preskakoval oglase na YouTube in listal mimo njih v križankah si nikoli nisem mislil, da se bom nekoč znašel na drugi strani. Še manj pa sem se zavedal njene kompleksnosti. Kako ustvariti oglas, ki pritegne pozornost? Kako pravzaprav zgleda proces ustvarjanja oglasa v tiskani obliki? Teh ključnih vprašanj se pred vstopom v ta svet niti nisem zavedal.
Filozofija oglaševanja
Na čistem začetku moje poti v svet oglaševanje sem pri podjetju ravno opoldne, za kosilo, pred sabo dobil pladenj s problemom – »Kako bi prodal vsebino spletne strani?« Nekaj let nazaj bi na vprašanje odgovoril »S privlačnim oglasom«, sedaj pa sem se ‘privlačnega oglasa’ moral spomnit. Štala. Preden pa bi sploh lahko razmišljal o oglasu in kako bi ta izgledal, sem se moral poglobiti v pomen besede ‘vsebina’ in problematiko njenega razumevanja v slovenski javnosti – ali ljudje sploh vejo kaj je oziroma ali jim je sploh mar zanjo?
Ker sem sklepal, prvič, da se širša javnost verjetno ne poglablja preveč v pomenoslovje besede ‘vsebina’, in drugič, da to večini ljudi ni prioriteta na dnevnem urniku, sem se odločil, da bi se v oglasu namesto na ‘kaj?’ osredotočil na ‘zakaj?’ Tako so moje sledeče ideje izhajale iz vprašanja »zakaj bi nekdo želel imeti vsebino, tudi, če ne ve čisto, kaj to je?« Kmalu, po nekaj dneh urejanja idej, se je pred mano znašel že drugi pladenj z novim problemom – »Zdaj imamo možnost objave oglasa v krajevni reviji. Kakšen naj bo oglas za bralce?« Nekajkrat sem že bil v taistem kraju, vendar pa priznam, da profiliranja bralcev sam ne bi mogel izpeljati z mojim trenutnim znanjem. Zato je bilo nujno, da so pri izdelavi oglasa z menoj sodelovali ljudje, ki poznajo ciljno publiko bolje od mene. Brez njih oglas ne bi občutil življenja, temveč bi verjetno preminul že v pogovoru z urednikom, saj ne bi bil prilagojen. Skupaj, z ekipo, smo poskušali opredeliti, kakšne bi lahko bile vrednote naše publike, ki bi jih v oglasu morali sporočiti. Sklepali smo, da so bralci glasila obrtniki, katerim je cilj ustvariti oziroma povečati zanimanje za lastno firmo, hkrati pa imajo mogoče probleme s prisotnostjo na spletu.
Vsebina oglasa za vsebino
V drugem koraku sem se torej lotil ustvarjanja bolj konkretnih idej na podlagi skupinskih ugotovitev – na listu papirja sem ilustriral več konceptov oglasa z različnimi skicami, slogani in postavitvami. Ko sem ideje predstavil, je bilo jasno, da se nekatere pač ne bi prijele bralcev, ampak ta korak je bil nujen, saj smo končno prišli do lajtmotiva oglasa – »Ni prometa (na vaši spletni strani)?« Zdaj pa je bilo treba narediti zgodbo in jo obogatiti z ilustracijo. Kot amater na področju oblikovanja z digitalnimi orodji bi tukaj namesto nekaj ur sodelovanja z drugimi digitalnimi specialisti sam porabil kar nekaj dni. Ni minilo dolgo časa, ko je bila prva vizualna podoba - poln in prazen pas avtoceste – pripravljena. »Super! Samo še besedilo in barvna uskladitev« , vendar, kot prejšnji koraki, tudi ta korak ni bil enostaven in brez ovir. Različnih vizualnih kombinacij je ogromno, časa in energije pa ne. Vseeno pa je bilo tudi premagovanje teh ovir in preizkušanje različnih kombinacij elementov oglasa zanimiva izkušnja.
Konec? Kje pa!
Kmalu za prvim oglasom je prišla možnost za oglas in PR članek v drugi reviji. Ponovno je bila potrebna preureditev oglasa, kreacija in ureditev PR članka ter obogatitev le-tega z grafično vsebino za novo ciljno publiko. Zelo verjetno pa tudi to še ni konec te kampanje, kljub rezultatom, ki kažejo na potrebo po predelavi. Žalostna resnica oglaševalskega sveta je namreč ta, da se oglasi včasih zaradi raznih dejavnikov ne primejo publike v željeni meri in kampanja pomeni izgubo. Oglas, ki sem ga pomagal ustvariti ni bil tako uspešen, kot bi želel. Vendar pa smo na podlagi rezultatov – manj kot željene odzivnosti – spet skupaj strnili glave in poskušali razkriti razlog. Zaključili smo na sklepu, da ima lajtmotiv »Ni prometa« konotacijo, ki pri ciljni publiki ni zgrabila dovolj pozornosti. Potreba po novih idejah torej še ni pošla, idej pa mi tudi ne manjka.
Če bi moral izbrati zgolj eno lekcijo, ki sem jo odnesel od te izkušnje izdelave oglasa in oglaševanja bi izbral to: »Če imaš možnost, se obrni na specialiste z različnih področij« Za najbolj optimalno ustvarjanje oglasov so potrebna znanja vsaj s področij ekonomije, oblikovanja in psihologije. Spoznal sem, da je oglaševanje mnogo bolj interdisciplinarno in kompleksno, kot sem si pred to izkušnjo predstavljal. Mi je pa zaradi tega tudi bolj zanimivo in dinamično. Vendar pa ne gre pozabiti, da sem v tem primeru ustvarjal oglas za analogen medij – tisk. To pomeni, da sem okusil zgolj eno sfero oglaševanja, medtem ko mi je digitalen svet trenutno še zmeraj bolj meglen. Zavedam se dejstva, da mora biti oglas osebi predstavljen več kot enkrat, da ga le-ta registrira, kar pomeni, da je za v trenutnem svetu za največjo pronicljivost oglasa zelo pomembno oglaševanje (tudi) na spletu. Me prav zanima, kateri izzivi me čakajo pri digitalnem oglaševanju.
Povzetek
Ustvarjanje oglasa je večstopenjski proces, kjer je treba biti obziren do številnih dejavnikov, če želiš, da oglas sploh pridobi pozornost in bralca navede k temu, da se začne zanimati za njegovo vsebino. Od začetne ideje do dejanske izvedbe kampanje je smo potrebovali več dni, rezultati pa prav tako še niso dokončno znani, čeprav bolj kaže, da ta strel ni zadel tarče. Vseeno pa še ne bom vrgel puške v koruzo.
(Besedilo je spisal naš novi kreativec 16.10.2024)